Case Lapland Hotels

1. Om kunden

1. Om kunden

Lapland Hotels är en hotellkedja i finska Lappland. Företaget är ledande inom sin bransch och erbjuder en mängd olika semesterpaket, upplevelser och tjänster på nio orter i Finland. Lapland Hotels kunder kan välja mellan totalt 12 olika hotell.

Kunderna kommer från hela världen, både Europa, Ryssland och Asien. Eftersom Lapland Hotels har en mycket varierad kundkrets så är det viktigt att företaget kan nå alla sina kunder på olika marknader. Därför är det avgörande att kunna erbjuda professionella webbtjänster på flera olika språk.

2. Vilka var utmaningarna?

2. Vilka var utmaningarna? Juho Mattila Nuförtiden behöver företagen smidiga och användarvänliga verktyg för att genomföra sina marknadsföringsstrategier online. Juho Mattila Business Director, Marketing Automation, Liana Technologies

Företagets mål var att börja sälja semestervistelser och andra tjänster via nätet. Den befintliga webbplatsen var dock aningen föråldrad för detta ändamål. Kunddatan utnyttjades dessutom inte tillräckligt effektivt och användes inte i kundkommunikationen. Lapland Hotels kunde inte identifiera de kunder som ofta använder hotellets tjänster och besöker semesterorterna med hjälp av sina befintliga verktyg och tjänster. För att dra fördel av informationen behövde de en lösning som kunde förbättra både företagets webbsida och processen för hantering av kunddata.

3. Hur uppnåddes målen?

Lapland Hotels valde Liana Marketing Cloud -produkter för att förbättra sin digitala marknadsföring. Lianas Marketing Cloud -produktfamilj är en omfattande verktygslåda för hantering av layout och content på en webbplats, genomförande av digitala marknadsföringskampanjer och analys av resultaten.

Med hjälp av LianaCMS kunde Lapland Hotels uppdatera layouten och funktionaliteten på webbsidan i samarbete med en reklambyrå. Webbplatsen byggdes upp som en e-handelswebbplats för att kunderna skulle kunna boka sina semestrar online i framtiden. Dessutom satsade företaget på att göra sina digitala marknadsföringsaktiviteter mobilvänliga. Det resulterade i att mobiloptimerade meddelanden med företagets visuella profil utvecklades. Både webbplatsen och nätbutiken utformades med responsiv design för att de ska kunna känna igen mobila enheter. För att kunna samla in mer omfattande kunddata infördes kundundersökningar på webbplatsen. Kunddatan behandlades med hjälp av automatiseringsverktyget LianaCEM som initierade regelbundna och riktade marknadsföringsaktiviteter baserade på användarprofiler. Företaget lanserade också ett lojalitetsprogram och Lapland Club för återkommande kunder.

4. Vilka resultat uppnåddes?

4. Vilka resultat uppnåddes?

I LianaMailer ingår bra rapporteringsverktyg som Lapland Hotels använde för att mäta effektivitet av sina nyhetsbrev:

  • Genomsnittlig öppningsfrekvens (OR): 20,04%
  • Genomsnittlig klickfrekvens (CTR): 5,54%

Med hjälp av LianaCEM kunde Lapland Hotels identifiera lojala kunder och genomföra riktade nyhetsbrevkampanjer mot dem. Resultatet för de noggrant riktade nyhetsbreven var överväldigande. Öppningsfrekvensen ökade med 91,02 % och klickfrekvensen ökade med hela 226,90 %:

  • Genomsnittlig öppningsfrekvens (OR): 38,28%
  • Genomsnittlig klickfrekvens (CTR): 18,11%

Resultaten visade sig också i försäljningen. Resultatet för 2014 förbättrades enligt följande:

Intäkter från nätbutiken Genomsnittligt
beställningsvärde
Antal köp Konverteringsgrad
Jämfört med 2013 +30% +12% +10% +26%
Jämfört med 2012 +50% +20% +30% +50%

Kontakta oss för att få mer information om våra lösningar

Kontakta oss för att få mer information om våra lösningar

Tveka inte att kontakta oss vid frågor om LianaMailer eller e-postmarknadsföring i allmänhet.

Det bästa sättet att bekanta dig med LianaMailer och dess kraftfulla funktioner samt lättanvända gränssnitt är att testa det dig själv. Boka gärna en kostnadsfri demo så kommer vi förbi! Vi garanterar att du inte blir besviken.

Begär en demo Kontakta oss

Sagt av våra kunder

Det vi särskilt uppskattar med LianaMailer är användarvänligheten och möjligheten att ändra brevmallar. Tjänsten utvecklas ständigt och våra förslag till förbättringar tas på allvar och beaktas. Vi har hittills varit mycket nöjda med LianaMailer och undersöker ständigt nya möjligheter att utnyttja dess funktioner.
Juha Yli-Koski Marketing Manager, G4S Finland
Vi är mycket nöjda med LianaMailers funktionssäkerhet och användarvänliga mallar. Vi vill tacka medarbetare hos Liana Technologies för bra kundservice och deras positiva attityd. Det är trevligt att samarbeta med människor som faktiskt letar efter lösningar på våra behov och inte bara säljer sina produkter.
Pirjo Tiippana Communications Specialist, SOSTE