Enligt Custora var ”e-postmarknadsföring den ledande kanalen som drev 20% av all online-försäljning under 2015 års julhandling”. Detta betyder att var femte köp online var en direkt effekt av effektiv e-postmarknadsföring. Därför är det viktigt att ta vara på högtider och storhelger då folk handlar mer än vanligt. En e-hälsning är ett mycket bra sätt att nå så många som möjligt under dessa perioder.
Läs vår lista av vad man ska göra och inte göra inom e-postmarknadsföring för att nå bästa resultat och inte göra effektlösa utskick.
4 saker att göra
1. Börja i god tid
Slutet av december är inte rätt tidsmässigt att börja nå ut till kunder inför deras julhandling. 2015 började mer än 40% av kunderna med sin inköp för julen redan i November (National Retail Federation). Därför är det lämpligt att börja skicka erbjudanden och hälsningar inför julen så tidigt som möjligt.
Tip:
- Black Friday är en bra start för den kommande julhandeln, i år 2016 är det den 25/11.

Image: Canvas Pop gives 40% off all products on Black Friday.
2. Var innovativ
Många olika företag kämpar om kundernas uppmärksamhet under julhandeln. För att dina utskick ska synas måste du vara kreativ. En bra start är att se till att nyhetsbrev och hälsningar är relaterade till julen grafiskt och i design.
Tip:
- Håll gärna tävlingar för dina kunder, de skapar engagemang och får dina utskick att sticka ut i mängden.

Bild: En jultävling från National Express.
3. Gör nyhetsbrev informativa
Utöver design, så bör dina nyhetsbrev innehålla bra content och vara läsvärda för kunderna. Eftersom de får e-mail från andra företag, familj, kolleger m.m. så är det viktigt att se till att just dina nyhetsbrev är relevanta och kommer fram.
Tip:
- Var till hjälp, kunderna är upptagna runt jul, se till att de får enkla hjälpsamma förslag, till exempel ”tio förslag på julklappar till henne”.

Bild: Brooks Brothers’ nyhetsbrev för julen innehåller förslag på ”tio julklappar till honom” ’.
4. Förbered en värdefull present till kunderna
Skicka med en rabattkod eller kupong i nyhetsbrev till kunderna. På det här sättet ser du till att kunderna vet att de är värdefulla för dig samt att det ökar trafik till e-handeln och driver försäljning.
Kom ihåg att kunderna är särskilt noggranna med leveransen av varor under jul då butiker får mer ordrar än vanligt och högre belastning i hanteringen. Presentera er som en pålitlig leverantör som ser till att varorna kommer fram i tid.
Tip:
- Ta reda på vilken dag är den sista att beställa en vara så att den garanterat ska levereras innan jul/ett visst datum. Ett alternativ är att skicka ut SMS eller mail med ”10 dagar kvar att beställa för att varorna ska hinna fram innan jul”.

Bild: J. Crew Factory erbjuder en rabatt på 30% samt gratis frakt under julen. Mottagaren informeras samtidigt om att det bara är tre dagar kvar att beställa för att varorna ska hinna komma innan 24:e December.
4 saker att inte göra
1. Glöm inte bort andra högtider och andra kulturer
Glöm inte att julafton inte firas av alla. Ta hänsyn till olika kulturer när du skickar julhälsningar, speciellt när marknaden är internationell.
Tip:
- Se till att ha mer neutrala uttryck än t.ex. just ”god jul” om det behövs.

Bild: Nyhetsbrevet från Barneys New York riktar sig till kunder från olika religioner och bakgrunder.
2. Glöm inte bort sista minuten-handlare
Många kunder skjuter på sina inköp tills det inte är mycket tid kvar. Deras ordrar kanske inte hinner komma fram i tid till att ligga under granen på julafton. Därför kan det vara en bra idé att skicka med en rabattkupong eller liknande med varor som kommer att levereras efter jul så att mottagaren får en ”kompensation” om varan skulle försenas eller av andra anledningar inte hinna fram i tid.
Tip:
- Använd nedräkning i dina e-hälsningar för att påminna sista minuten-handlare om hur många dagar det finns kvar innan högtiden är här.

Bild: Nedräkningen i HomeGoods nyhetsbrev används för att få kunder att besöka e-handeln direkt.
3. Anpassa utskick för mobiler och tablets
En stor del av mottagarna av utskick inför julen kommer att läsa dessa på sina mobila enheter. Desto mer folk blir upptagna inför julen kommer även läsandet från dessa enheter att öka. Se till att julhälsningar och nyhetsbrev som skickas ut ser bra ut i mobila enheter och är responsiva.
Tip:
- Använd tydliga CTA-knappar (Call-To-Action) så att det blir enkelt att börja handla direkt i enheten.

Bild: En mobilversion av Kate Spades julhälsning uppmuntrar kunden att börja handla direkt.
4. Begränsa inte kontakten till julhandeln
Även om julen är över så borde kunden bli påmind om att man kan handla från er alla dagar av året. Skicka fler nyhetsbrev efter julen för att se till att kunden kommer ihåg er.
Tip:
- Skicka erbjudanden efter att julen är över för att fortsätta driva försäljning.

Bild: ASOS erbjuder upp till 70% rabatt trots att julen är över.
Behöver du hjälp med julhälsningar och nyhetsbrev inför julsäsongen? Med LianaMailer kan du enkelt skapa och skicka perfekta julhälsningar och andra utskick som når mottagarna i god tid och oavsett var de befinner sig eller vilken enhet de läser från.
Kontakta oss för att få veta mer om LianaMailer och e-postmarknadsföring.