Nyhet

Webbplats tillgänglighet är bra för alla

Contact Us
Webbplats tillgänglighet är bra för alla Tillgänglighet på webbplatser betyder mer eller mindre samma sak som tillgänglighet i en fysisk miljö. Tillgänglighet är en mångfasetterad fråga som bör uppmärksammas.

Den högsta delen av trottoaren är ett omöjligt hinder för en rullstol men kan även vara ett problem för en pensionär, en glad berusad eller en tankspridd med ögonen på mobilen. Den nedre delen av trottoaren är en nödvändighet för speciella grupper men vi har alla nytta av den. Webbplatsernas tillgänglighet utgör ett liknande fenomen.

Som webbdesigner är jag van att följa trender och fenomen. De är ofta ganska ytliga: de primära färgerna gör comeback och illustrationer återupplever 90-talet. Men just nu är den heta potatisen tillgänglighet och dess betydelse är något helt annat.

Tillgänglighet på webbplatser betyder mer eller mindre samma sak som tillgänglighet i en fysisk miljö. Inget av dem går att lösa med ett magiskt knep så som en ramp eller kontrastknapp. Tillgänglighet är en mångfasetterad fråga som bör demonteras innan den byggs upp igen.

Varför ska webbplatser vara tillgängliga?

Det är rättvist

Internet tillhör alla. Samhället är gemensamt och internet är väsentlig del av det.

  • 5 % Ungefär tre till fem procent av befolkningen har motoriska svårigheter vilket försämrar möjligheten att använda en mus eller ett tangentbord.
  • 6 % Personer med svårigheter att förstå och tolka innehåll är åtminståne cirka sex procent.
  • 3 % Omkring tre procent av världens befolkning är allvarligt synskadade eller blinda. I viss mån är cirka 15 procent av världens befolkning synskadade.
  • 3 %  Cirka tre procent har en begränsad hörsel. Undertexter och transkriptioner i video- och ljudmaterial online hjälper särskilt denna grupp människor.

Totalt tillhör cirka 15-20% av befolkningen den grupp som behöver tillgängliga tjänster. Detta innebär en stor del av kunder, konsumenter och samarbetspartners. I takt med att befolkningen åldras förväntas denna grupp växa.

Tillgängligheten är lönsam och synlig

Förutom de som utan tvekan behöver tillgängliga tjänster kan vem som helst behöva dem i vissa situationer. Sinnen, uppfattning och koncentration kan störas när man är trött, i starkt solljus eller i ett trångt fordon. De komprometteras också när man är berusad. Onlineshopping av berusade är en miljonverksamhet och bör inte försummas.

Antalet kunder som du vill avvisa från din webbplats är uppenbart noll. Tillgänglig implementering garanterar att om någon lämnar sajten så var det iallafall inte för att de inte kunde räkna ut hur man använder den.

Google avslöjar inte all information om sökresultatkriterierna ens till sina partners. Det är dock säkert att tillgängligheten kommer att spela en större roll även i sökmotorns synlighet. Korrekt byggda webbplatser med bra innehåll kommer att vara högst upp i sökresultaten i framtiden.

Lagen förmår

WCAG, tillgänglighetsdirektiv, EN301549, W3C…

EU:s tillgänglighetsdirektiv (EU) 2016/2102 gällande tillgänglighet för webbplatser och mobilapplikationer trädde i kraft i december 2016. Direktiven kommer att tillämpas i alla EU:s medlemsländer från och med den 23 september 2019 till alla webbplatser som publicerades 23 september 2018 eller därefter. För webbplatser som publicerades före den 23 september 2018 måste tillgänglighetsdirektivet tillämpas från och med den 23 september 2020.

Med andra ord förpliktar direktivet att alla offentliga webbplatser, mobilapplikationer, officiella online-dokument och filer är tillgängliga senast september 2020. Även om direktivet egentligen bara gäller den offentliga sektorn, råder EU-kommissionen sina medlemsstater att följa direktivet på alla webbplatser som tillhandahåller allmänna tjänster, såsom barnomsorg, sjukvård, transporttjänster och kommunikationstjänster. I många EU-stater följer lagar om tillhandahållande av digitala tjänster tillgänglighetsdirektivet.

Tillgänglighetskraven i direktivet och lagstiftningen i medlemsstaterna hänvisar till standarden (EN 301 549) som rör ICT-förvärv. Denna standard är baserad på innehållet i den internationella WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Grundaren och nuvarande direktören för W3C-samhället, som sammanställde WCAG, är Tim Berners-Lee som uppfann WWW. WCAG är den viktigaste handboken om standarderna för tillgänglighet och hur den kan uppnås.

Tillgänglighet är ett bra allmänt kriterium

"Bra" är inte riktigt en åsikt. Data om hur internet används har samlats in under en tid nu och kommunikationer som en större enhet är ett grundligt studerat område. Det som är bra enligt en individ, kanske inte är det när en större grupp beaktas. Den goda nyheten är att kriterierna för tillgänglighet till stor del verkar vara i linje med lagarna om kommunikation och estetik.

Tillgängligt innehåll får sin rytm från de praktiska kraven och samma krav tar platsens estetik till en mer klassisk riktning. Några av de mer excentriska webbplatstrenderna måste offras för tillgänglighet men troligen kommer mänskligheten att överleva utan de blinkande knapparna som vi såg i början på 2000-talet.

Vad är en tillgänglig sida?

Den följer tillgänglighetsdirektiven

Tillgänglighetskriterierna i WCAG-riktlinjerna ger alla nödvändiga tillgänglighetskrav för webbplatser, men på ett något tekniskt och detaljerat sätt. Här är några höjdpunkter från den här guiden:

En webbplats måste vara märkbar

  • En webbplats innehåll måste vara tillgängligt utan att nödvändigtvis visa hela webbplatsen fullt ut eller de väsentliga delarna måste vara läsbara med en läsmaskin.
  • Bildbeskrivning så att läsmaskiner kan beskriva vad bilden innehåller. Detta fungerar även för sökmotorens synlighet, eftersom den alternativa texten i bilden också kommer att visas i sökningar.
  • Videor och ljud har undertexter
  • Färgkontraster är på en lagom nivå
  • Sidans storlek måste kunna ändras
  • Innehållet är tydligt grupperat

Webbsidan är hanterbar

  • Webbplatsen kan navigeras med tangentbordet eller en pekeenhet
  • Användaren har tillräckligt med tid att reagera på innehållet
  • Webbplatsen innehåller inte anfallsinducerande blinkningar
  • Navigering med tangentbordet eller tal har underlättats med genvägar

Webbplatsen är lätt att förstå

  • Texten är lätt att läsa och förstå
  • Innehållet är förutsägbart. Navigering och de viktigaste markeringarna förblir detsamma över hela innehållet.
  • Webbplatsen hjälper användaren att undvika och korrigera misstag. Textfält anger till exempel tydligt om du behöver fylla i dem eller inte.

Vebbplatsen är stabil

  • Den tekniska strukturen och genomförandet är väl genomfört
  • Innehållet är kompatibelt med flera olika enheter

Det är tydligt och förutsägbart

WCAG är viktigt och relevant men det täcker inte alla aspekter av tillgänglighet. Internet är ett relativt ungt fenomen i världshistorien men vissa saker har börjat bli standardiserade på webbplatser. När tillgänglighet är målet bör webbplatsbesökare inte förväxlas med någon smart out-of-the-box-lösning. Språkval och navigering bör huvudsakligen hittas på sin vanliga plats.

Förutom webbplatsstrukturen påverkas tydligheten också av alla de olika avsnitten av innehållet. Branschspecifik jargong och alltför komplicerat språk förbättrar inte tillgängligheten - de ökar inte heller försäljningen eller människors humör. Texten behöver inte vara förenklad heller, men meningsstrukturen måste vara tydlig och språket används korrekt.

Visualitet är viktigt på en webbplats och att placera snygga bilder högst upp på en webbplats kan vara det bästa. Utfyllnadsbilder som är utspridda här och är dock inte att rekommendera utan kan försämra användarupplevelsen.

Funktionalitet och informationsrytm är nyckeln i allt innehåll.

Hur gör jag min webbplats tillgänglig?

Gör en vårstädning av innehållet

Kontrollera att textinnehållet är lättförståeligt. Förenkla meningar som är för komplicerade. Se till att texter på knappar beskriver vad som händer när man trycker på dem. Gruppera ditt innehåll i kortare enheter.

Rensa bort bilder där text är en del av bilden eller se till att samma text finns i bildens metadata. Ta en kritisk titt på dina bilder. Är alla nödvändiga innehållsmässigt eller tillför de något speciellt till webbplatsens atmosfär? Är de bara en utfyllnad av webbplatsen?

Lägg till undertexter eller transkription till videor. Först och främst tjänar detta hörselskadade men även de som glömt sina hörlurar och vill titta på en video i ett öppet kontorslandskap till exempel.

Använd proffs för att designa

Det är webbplatsdesignerens uppgift att ha recepet på en framgångsrik och tillgänglig webbplats. Hur användarupplevelsen för webbplatsen skapas borde inte baseras på en subjektiv åsikt. En designspecialist baserar inte bara sina beslut på sin utbildning och expertis utan även på användardata, lagen och statistik - och är naturligtvis även medveten om trender.

En designer har många verktyg för att skapa tillgängliga webbplatser. En designers kunskap om tillgänglighet och funktionalitet kommer från utbildning och erfarenhet men som tur är finns det tidsbesparande genvägar i vissa frågor. Kontrasten mellan texten och bakgrunden är inget som man bara kan höfta sig fram till utan är istället ren matematik. Det magiska talet är 4,5: 1 och det berättar värdekontrasten mellan text och dess bakgrund. Det finns många verktyg för att kontrollera detta, både online och integrerat i designverktyg. Det finns även designprogram som simulerar synskador och visar mönster som en färgblind skulle se dem.

Esimerkki siitä, miten punaiset värit näkyvät puna-vihersokealle

Exempelbild simulerad med den mer komplexa typen av rödgrön färgblindhet. (Copyright Elisa Raittila, lika så artikelns rubrikbild)

Planerar du en webbplatsförnyelse så att den blir mer funktionell? Vi på Liana ser till att din webbplats får ett tillgängligt format och ger dig verktygen för att effektivt hantera ditt innehåll. Vårt designteam utformar sidornas visuella utseende och användarupplevelse baserat på tillgänglighetskriterier. I konstruktionsfasen är webbplatsen gjord för att inte bara lyda musen utan även tangentbordet och skala texten större utan att bryta innehållet.

 /media/henkilokuvat/articles-authors/elisa_raittila_300x420.jpg

Elisa Raittila

Jag arbetar som webb/UI-designer för Liana vilket innebär att designa och visualisera webbplatser. Mitt arbete känns som att fylla i ett korsord och rita samtidigt - kreativitet och problemlösning i rätt proportioner! På min fritid försöker spendera så mycket tid i skogen som möjligt, utom räckhåll för teknik.

Found this article interesting?

Subscribe to our monthly newsletter to get the latest interesting articles in your own mailbox.

Subscribe to our newsletter

Article commenting

More news

Google Ads: 18 Tips hur man skriver en effektiv annonstext [+Infographic]

Vi har samlat de mest effektiva tipsen på hur man skriver annonstexter för Google och satt samman en infographic baserad på dem.

Läs mer

Grunderna i GDPR [+Checklista]: Bli bekant med EU:s nya dataskyddsförordning

Detta andra inlägg i vår GDPR-serie ger dig grundläggande information och belyser några viktiga begrepp. Dessutom ger vi dig en omfattande GDPR-checklista som hjälper dig att bättre förbereda dig inför den kommande dataskyddsförordningen.

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer