Nyhet

10 typer av landningssidor med exempel (+ tips för att förbättra konverteringar)

Contact Us
10 typer av landningssidor med exempel (+ tips för att förbättra konverteringar) Frågan som de flesta marknadsförare står inför: Hur får man fler leads? Svaret: Använd landningssidor.

Frågan som de flesta marknadsförare står inför: Hur får man fler leads?

Svaret: Använd landningssidor.

Vad är en landningssida? Så här säger Wikipedia:

Landing page definition from Wikipedia

Landningssidor har vanligtvis en distinkt rubrik, ett unikt försäljningsförslag (USP) och en CTA. Om du leder användare till en landningssida med ett specifikt meddelanden eliminerar du extra distraktioner och gör det därmed lättare för en användare att nå det slutliga målet - slutföra en konvertering.

Okej, vi jämför SEMRushs webbplats och landningssida. 

Landningssidan har en tydlig CTA placerad överst och innehållet i helhet är väldigt kompakt. Även om webbplatsen fortfarande tjänar sitt primära syfte ganska bra är landningssidan mer effektiv för leadgenerering.

Landing page Vs. website

I den här artikeln hittar du 10 exempel på landningssidor och på hur företag inom olika brancher använder landningssidor för att boosta konverteringsgraden.

Exempel på landningssidor:

  1. Sneak-peek på nya produkter
  2. Landningssida för Wi-Fi
  3. Landningssida för event
  4. SaaS "Boka en demo"-landningssida
  5. Landningssida för helgdagar
  6. Landningssida för webinarier
  7. Landningssida för e-böcker
  8. PPC-landningssida
  9. Flash sale-landningssida
  10. Landningssida för produktlanseringar

1. Sneak-peek på nya produkter

Vill du skapa spänning inför ett kommande släpp av en en ny produkt eller tjänst? Skapa en landningssida innan lanseringen.

Dessutom kan du erbjuda en exklusiv förmån i utbyte mot en e-post. På så sätt börjar du samla in varma leads redan innan produktlanseringen.

Så här förbereder Serene för sin kommande app:

Sneak peek landing page example

Tips: lägg till en nedräknare för att boosta känslan av brådska.

2. Landningssida för Wi-Fi

Ett bra sätt att samla in mer kundinformation är att erbjuda gratis Wi-Fi-åtkomst i utbyte mot kontaktinformation. Så snart en person vill komma åt Wi-Fi på din plats kan de skickas till en landningssida med ett formulär.

Så snart formuläret fyllts i är det fritt fram att surfa.

Tanuki gjorde precis detta och samlade in en databas med mer än 1000 prenumeranter på endast ett fåtal månader.

Wi-Fi landing page example

3. Landningssida för event

Få fler deltagare med en uppseendeveckande landningssida för eventregistrering. Lista den viktigaste informationen så som datum, plats, vittnesmål från tidigare deltagare eller en video från tidigare evenemang.

Appropå video kan en sådan på din landningssida öka konverteringsgraden med mer än 80% (enligt EyeWideDigital).

Kolla in hur Nottingham Digital Summit gör:

Tips: Kör ett A/B test för att se vad som fungerar bäst för dig, kanske det är en video, kundreferenser eller testa något helt nytt. Verktyg du kan använda för A/B test:

4. SaaS "boka en demo"-landningssida

En SaaS-landningssida förmedlar huvudidén med en produkt utan att överväldiga läsare med för mycket text. Målet är att övertyga en användare att boka en demo eller registrera sig för en gratis testperiod.

SaaS landningssidor kan marknadsföras genom olika kanaler t.ex. Google Ads, nyhetsbrev eller vara en del av huvudsidan.

Här är den landningssida som vi på Liana Technologies använder oss av:

Demo landing page example

Som du kanske märker kan landningssidor skilja sig i både längd och struktur. Till exempel behöver en demosida mer innehåll än bara en nedladdningssida för en guide. Vanligtvis bör mängden innehåll du behöver vara i enlighet med den förväntade leadkvaliteten. (Jämför köpintentionen hos en person som bokar en demo kontra ett lead som laddar ner en guide).

Känner du dig osäker på hur mycket text du bör ha på din landningssida kan du göra en heatmap eller inspelning för att se hur dina användare interagerar med ditt innehåll. Detta hjälper dig att förstå som hindrar dig från att få fler potentiella kunder och hur du kan rekonstruera din sida för bättre resultat.  

Hotjar är ett verktyg för att spåra användarnas beteende online.

5. Landningssida för helgdagar

Kör du en speciell kampanj för Black Friday eller Christmas? Varför inte skapa en kort landningssida för att driva merförsäljning?

Ecobee sammanställde denna enkla men informativa landningssida för att marknadsföra deras Black Friday-försäljning.

6. Landningssida för webinarier

En landningssida är ett måste både för att samla in registreringar till webinarier och för att dela inspeningar.

Nostos sida har allt en landningssida för ett webinar bör ha: ett koncist formulär, detaljerad beskrivning och information om talaren.

7. Landningssidor för e-böcker

Skapar du nedladdningsbart material så som guider eller broschyrer? Då behöver du verkligen en landningssida för att beskriva materialets innehåll och samla in leads genom ett formulär.

Vi har provat både långa och korta versioner av landningssidor för våra guider och kommit underfund med att de korta konverterar bäst. Därför håller vi oss till minimalistiska landningssidor för våra nedladdningsbara guider:

Ebook landing page example

8. PPC-landningssida

När en användare klickar på Hootsuites Google ad...

Hootsuite search result

...hamnar den på den här snygga landningssidan:

PPC landing page

Varför använder man landningssidor för PPC ads?

En landningssida är en av faktorerna som påverkar din ads kvalitets poäng. När en landningssidas innehåll matchar en ads text får din betalda kampanj högre poäng. Därmed ökar du chansen att få högre ranking med lägre kostnader.

9. Flash sale-landningssida

Vi har alla varit i samma sits, ibland kommer man på i sista minuten att man vill köra ett specialerbjudande som måste kommuniceras till kunderna så snart som möjligt.

Får du en snilleblixt är det bara att sätta ihop en enkel landningssida och marknadsföra den på dina marknadsföringskanaler.

En stor fördel med att använda landningssidor är friheten att experimentera och vara flexibel. Landningssidor är inte beroende av huvudsidan och kräver därför inte extra engagemang av webbplatsägare i ditt företag.

Ett exempel är en rabattkampanj från Rixos:

Special sale landing page example

10. Landningssida för produktlansering

Känslan när du äntligen släpper en efterlängtad produkt eller tjänst är värdefull.

Det är något som är säkert.

Känner du att din nya produkt förtjänar lite extra uppmärksamhet? Designa en landningssida.

När vi ville tillkännage vår Google Ads integration dedikerade vi integrationen den här sidan:

Product launch landing page example

Det här var bara några av de landningssidor som du kan inspireras av.

Lämna en kommetar i kommentarsfältet om det finns några andra exempel på landningssidor som du använder i dina kampanjer.

Vill du bygga en landningssida eller behöver din nuvarande sida förbättras? 

Skapa landningssidor på några minuter med Lianas anpassningsbara mallar. Kontakta oss för mer information.

Found this article interesting?

Subscribe to our monthly newsletter to get the latest interesting articles in your own mailbox.

Subscribe to our newsletter

Article commenting

More news

Google Ads: 18 Tips hur man skriver en effektiv annonstext [+Infographic]

Vi har samlat de mest effektiva tipsen på hur man skriver annonstexter för Google och satt samman en infographic baserad på dem.

Läs mer

Grunderna i GDPR [+Checklista]: Bli bekant med EU:s nya dataskyddsförordning

Detta andra inlägg i vår GDPR-serie ger dig grundläggande information och belyser några viktiga begrepp. Dessutom ger vi dig en omfattande GDPR-checklista som hjälper dig att bättre förbereda dig inför den kommande dataskyddsförordningen.

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer